Sider

mandag den 5. maj 2014

IAMSTERDAM


Jeg var så heldig at tilbringe påskedagene i Amsterdam. Jeg har været der en gang før, men det er mange år siden, og jeg kunne ikke huske så meget derfra. Vi havde 4 dage i byen, og personligt kunne jeg godt have brugt en eller to dage mere. På de 4 dage synes jeg at Amsterdam krøb ind under huden på mig, ikke på samme måde som Berlin har gjort, som er min favorit by, men alligevel i sådan en grad at jeg gerne vil besøge byen igen - der var en del ting vi ikke nåede.

Jeg kan varmt anbefale at man ligger vejen forbi Begijnhof - en hyggelig gammel gård, omgivet af ældre huse. En hemmelig lille lomme midt i Amsterdam.

Jeg har taget en del billeder på turen, som jeg smider op her på bloggen. Jeg vil varmt anbefale at tage en tur til Amsterdam, som foruden at være en hyggelig, charmerende by også byder på super lækre øl, special butikker, god mad og masser af hyggelige cafeér og barer.



Traditionen tro, så skulle vi da også lige besøge byens zoologiske have. Amsterdams zoo hedder Artis Zoo, 
og er Hollands ældste zoologiske have. Vi kombinerede turen i zoo, med en kanalrundfart - vi benyttede turen Artis Zoo Express. Turen derud gik ad den direkte vej, der var proppet med mennesker og man blev en smule træt af guiden, som skulle fortælle tingene på både engelsk, hollandsk, tysk og fransk. Hjemturen derimod var en rigtig god oplevelse, den tog omkring 40 minutter, der var meget færre mennesker og man fik mulighed for at se byen fra kanalsiden.


























Man kan ikke sige Holland uden at sige tulipaner, og da slet ikke i april måned - hvor de står smukke og farverige. Vi var heldige med vejret og valgte derfor at tage en tur til Kreukenhof blomsterpark. Parken ligger syd fra Amsterdam (Ca. 20 min fra lufthavnen) og rummer omkring 7000000 blomsterløg. Der er åben 8 uger om året, og virkelig et besøg værd!








I Amsterdam er der rig mulighed for at få stillet sin øltørst! Heineken er selvfølgelig den mest almindelige, men vi forelskede os i et hyggeligt lille bryggeri - De Prel. Bryggeriet har nogle super hyggelige lokaler, hvor man kan komme og smage på øllet. Det er muligt at booke forskellige rundvisninger i bryggeriet - det nåede vi desværre ikke, men det står på todo-listen, næsten gang vi kommer til Amsterdam. Udover super gode øl, har de også et lækkert menukort med hollandske specialiteter til både frokost og aften. Bryggeriet ligger i centrum, lige ved Red Light District.





Jeg synes generelt vi var ret heldige med valg af restauranter, mine anbefalinger:

Café Bern: Er en super hyggelig lille bar/restaurant. Vi havde hørt om den hjemmefra, da den er meget populær for sin ostefondue. Som tilbehør fik vi en entrecote, der blev grillet ved bordet. Lækker mad, god betjening og hyggelige omgivelser - alt i alt en god oplevelse.

Upstairs: Man går op af en meget stejl trappe til anden sal. Lokalet er hjemligt, småt og indeholder kun 4 borde. Loftet er dækket af kaffekander og stemningen er helt i top, det samme er pandekagerne - det er ikke for sjov at de skriver Amsterdams bedste pandekager - mums - et besøg værd!

Kapitein Zeppo's: Et hyggeligt sted med mange sjove indtryk! Vi fik nogle virkelig lækre muslinger med pommes frites til.

Holland laver nogle virkelig lækre oste og der er ostebutikker overalt. Vi elsker ost og benyttede os glædeligt af alle de lækre smagsprøver der servers i butikkerne.

Holland og kage går hånd i hånd - det er godt man går så meget, for der kommer nogle kaloriere indenbords! Snyd ikke dig selv for deres lækre æblekager - mums!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar